Honda CBR1000RR Fireblade

Ponad 20 lat „całkowitej kontroli"

Honda CBR900RR Fireblade wywołała w roku 1992 rewolucję jeśli chodzi o stylistykę i technologię maszyn sportowych. Połączenie mocnego, litrowego silnika i lekkiego, kompaktowego podwozia zaowocowało niezwykłą poręcznością i zapierającymi dech w piersiach wrażeniami z jazdy zarówno na drogach, jak i na torze.

 

Od ponad dwudziestu lat Fireblade cieszy się niesłabnącą popularnością wśród motocyklistów. Model ten ani razu nie wypadł z pierwszej trójki najlepiej sprzedawanych motocykli klasy Super Sport w Europie. Świadectwo potencjału tej maszyny dają również zwycięstwa w mistrzostwach świata World Superbike i sukcesy na słynnej wyspie Man.

 

W 2014 pojawia się kolejna odsłona flagowego Super Sporta Hondy, po raz pierwszy w dwóch wersjach: standardowej oraz SP - dedykowanej do jazdy po torze.

 

Większa moc i precyzyja

W odpowiedzi na potrzeby klientów, nowy Fireblade otrzymał bardziej „agresywną" pozycję za kierownicą. W 4-cylindrowym silniku o pojemności 999 cm³ zmodyfikowano głowicę oraz zmieniono kanały dolotowe i wylotowe. W nowej komorze spalania, poprawiono przepływ gazów co wpłynęło na efektywność ich spalania. Efektem jest moc maksymalna wyższa o 3 KM i wynosi ona teraz 181 KM przy 12250 obr/min. Zwiększone zostały też wartości momentu obrotowego w przedziale 4-6 tys. obr/min. Maksymalna jego wartość wynosi 114 Nm przy 10500 obr/min.

 

Priorytetem dla inżynierów Hondy było pełne wykorzystanie tak mocnego silnika, w szczególności przy częściowym otwarciu przepustnicy. Jako klucz posłużył system podwójnych wtryskiwaczy PGM-DSFI - zapewniający precyzyjne dawkowanie paliwa i łatwo dostępną moc. Przy niskich obrotach reakcja na ruchy rolgazu zostały wyjątkowo dopracowane.

 

Pochodzące z MotoGP sprzęgło antyhoppingowe zapewnia pełne przeniesienie mocy, przy współpracy z niezwykle gładko pracującą skrzynią biegów i łatwo wyczuwalną dźwignią sprzęgła. Podczas ostrego hamowania, redukcja biegów na wejściu w zakręt przebiega ze zmniejszoną wartością momentu obrotowego przekazywanego z silnika na tylne koło, co redukuje ryzyko utraty przyczepności i poprawia stabilność.


Zmniejszona z 38 do 35mm średnica układu wydechowego zwiększa wartość momentu obrotowego.

 

 

 

Unikalne zawieszenie

Za pracę przedniego zawieszenia odpowiedzialny jest teraz odwrócony widelec o średnicy 43 mm znany jako „Big Piston". Dzięki tej rewolucyjnej konstrukcji - przygotowanej przez firmę Showa - opona lepiej utrzymuje kontakt z podłożem, motocykl prowadzi się stabilnej, a jeździec ma pewniejsze wyczucie tego, co dzieje się z przednim kołem, zwłaszcza podczas ostrego hamowania. W tylnym wahaczu, charakterystyczny dla sportowych motocykli Hondy, system Unit Pro-Link współpracuje teraz z unikalnym dwururowym amortyzatorem Showa „Balance Free Rear Cushion". Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie jest w pełni regulowane.

 

Za odpowiednią stabilizację kierownicy odpowiada elektroniczny amortyzator skrętu Hondy, HESD, monitorujący prędkość i regulujący stopień tłumienia. Poprawia stabilność przy dużych prędkościach minimalizując efekt nagłej zmiany kąta kierownicy, jednocześnie nie ingerując w swobodne prowadzenie przy niższych prędkościach.

 

Z zaawansowanym zawieszeniem współpracują sztywne, 12-ramienne aluminiowe felgi o wymiarach 17 x 3,5 cala z przodu z oponą 120/70-ZR17 oraz 17 x 6 cala i oponą 190/50ZR17 z tyłu.

 

Wydajny, elektronicznie kontrolowany układ Combined-ABS to wyposażenie opcjonalne. Elektroniczna kontrola systemu ma szereg zalet. Po pierwsze eliminuje efekt pulsacji dźwigni znany z klasycznych układów ABS. Pozwala także na natychmiastową aktywację układu po wykryciu uślizgu koła, minimalizując utratę przyczepności i uniemożliwiając zablokowanie koła. Oznacza także absolutną, precyzyjną kontrolę szybkości, z jaką aktywowane są zaciski. Efektem jest niezwykle stabilne i neutralne zachowanie motocykla, dające kierowcy maksimum wyczucia i pewności siebie, nawet podczas ostrego hamowania.

 

 


Zintegrowany system (C-ABS) dostarcza odmienne charakterystyki siły hamowania przodu i tyłu. Przy delikatnym wciśnięciu tylnego hamulca nie aktywuje przodu. Pozwala to kierowcy użyć tylko tyłu, aby dokonywać drobnych korekt prędkości, co jest szczególnie przydatne podczas sportowej jazdy na wejściach w zakręty.

 

Bogato wyposażony ciekłokrystaliczny wyświetlacz

CBR1000RR korzysta z wielofunkcyjnego wyświetlacza LCD, zdominowanego przez elektroniczny, segmentowy obrotomierz. Pod nim znajdują się kluczowe parametry: wyświetlacz biegu, temperatura cieczy chłodzącej, prędkościomierz, zegar/laptimer, wskaźnik poziomu paliwa/zasięgu/spalania oraz drogomierz i numeryczny obrotomierz. W dolnej części znajdują się kontrolki świateł drogowych, mijania, biegu neutralnego i kierunkowskazów.

 

Nowy, kompaktowy kluczyk, podobny kształtem do samochodowego, zapewnia lepsze zabezpieczenie antykradzieżowe i jest bardziej odporny na złamanie. Nowe jest także zamknięcie wlewu paliwa, które ma zmodyfikowany odpowietrznik dla lepszej wentylacji.

Aby pomóc w przełączaniu biegów przy odpowiedniej prędkości obrotowej silnika, 5-stopniowy wskaźnik zmiany biegów otrzymał podświetlenie LED z regulowaną jasnością. Kolejne stopnie zostają podświetlone gdy rosną obroty, aby wreszcie zacząć mrugać przy określonym pułapie.

 

CBR1000RR można spersonalizować dzięki szerokiej gamie akcesoriów Hondy, które idealnie pasują do motocykla.

  • Electronic Combined Anti-Lock Braking System.
  • EURO-3.
  • Honda Electric Steering Damper.
  • Honda Evolutional Catalysing.
  • Honda Ignition Security System.
  • Honda Multi Action System.
  • Programmed Fuel Injection-Dual Stage Fuel Injectors.
  • Unit PRO-LINK Rear Suspension.