CBR250R

Seria CBR od lat wprawia konkurencję w zakłopotanie. Oferuje bowiem osiągi cieszące nawet najbardziej wymagających, a jednocześnie jest prosta w obsłudze i użytkowaniu dla nowicjuszy.


Nowa wersja CBR250R, przygotowana na rok 2011, łączy w sobie typowe właściwości 250-ki z ponadczasowymi cechami rodziny CBR, takimi jak świetne osiągi, intuicyjne wręcz prowadzenie i bezkonkurencyjna łatwość użytkowania. W rezultacie ten uniwersalny sprzęt sprosta każdemu zadaniu i pozwoli czerpać radość z każdej przejażdżki. Lekka, bardzo wydajna, jednocylindrowa jednostka napędowa, nowoczesna konstrukcja podwozia oraz przepiękny design sprawiają, że CBR250R spodoba się szerokiemu gronu jeźdźców. Łatwość obsługi, oszczędny i mocny silnik oraz pewne zawieszenie przyciągną zarówno weekendowych motocyklistów, jak i tych, którzy na co dzień lubią zaoszczędzić czas i pieniądze.

 

Koncepcja rozwoju

Na rynku istnieje realny popyt na jednoślady o pojemności 250 cm3, które - zarówno designem i osiągami - przypominają modele droższe z większymi jednostkami.
CBR250R na rok 2011 to odpowiedź Hondy na ten popyt. W klasie 250 cm3 królowały dotychczas dwucylindrowe jednostki napędowe, ale CBR250R otrzymał zupełnie nowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik DOHC o pojemności 249,4 cm³. Jednocylindrowa konfiguracja z wydajnym układem czterech zaworów na cylinder i nowoczesnym wtryskiem Programmed Fuel Injection.PGM-FI sprawia, że silnik jest lżejszy, mniejszy i bardziej oszczędny oraz może się pochwalić wyjątkowo korzystną krzywą przebiegu momentu obrotowego. Maszyna została też perfekcyjnie dopracowana pod względem oferowanych osiągów, łatwości użytkowania oraz stylistyki. W efekcie otrzymujemy uniwersalną, sportową 250-tkę, która dodatkowo ma bezkonkurencyjnie małe zapotrzebowanie na paliwo.

 

Stylistyka

Wiele praktycznych motocykli, z racji swojego użytkowego charakteru, nie zachwyca ciekawą stylistykę. CBR250R jest jednak inny. Design nowego modelu został w znacznym stopniu zainspirowany wyglądem maszyn klasy Supersport. Dynamicznie wyprofilowana osłona przednia płynnie przechodzi w harmonijny tył. Linie nadwozia są bardzo wyraziste i jednocześnie eleganckie. Z jednej strony mamy tu ekscytujący sportowy model z niewielkim silnikiem, a z drugiej praktyczny, codzienny motocykl. Ponadto przepiękna kolorystyka CBR250R doskonale współgra ze sportowym charakterem nadwozia i przyciąga wzrok.


Silnik. Sercem CBR250R jest nowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Jednostka ta oferuje znakomitą wydajność i wysoki moment obrotowy. Dzięki maksymalnie obniżonemu tarciu wewnętrznemu, silnik CBR250R charakteryzuje świetna sprawność i niezwykle małe zapotrzebowanie na paliwo.


I choć już moc maksymalna 26,4 KM (19,42 kW) przy 8500 obr./min. może robić wrażenie, doskonałe osiągi jednostka zawdzięcza raczej płynnemu przyrostowi momentu obrotowego, który dostępny jest już od samego „dołu" i maksymalnie osiąga aż 22,9 Nm.

 

 

W połączeniu z niską masa motocykla, daje to najlepsze w tej klasie przyśpieszenia i elastyczność. To z kolei przekłada się na komfort jazdy i łatwiejsze wyprzedzanie w mieście oraz na trasie.

 


Ponieważ liczbę ruchomych części silnika ograniczono do absolutnego minimum, jest on bardziej wydajny i pozwala na ekonomiczną jazdę. Mechaniczna prostota pozwala jednocześnie obniżyć koszty serwisowowe. Silnik jednocylindrowy jest również bardziej kompaktowy, co pozwala obniżyć masę własną motocykla oraz poprawić jego zwrotność. A ponieważ motor jest mniejszy, można go zamontować w ramie, dbając o idealny rozkład masy na przód i tył motocykla.


Nowoczesny układ wtryskowy Programmed Fuel Injection.PGM-FI zapewnia płynny, dynamiczny przyrost mocy oraz bardzo niskie zużycie paliwa. Komputer współpracuje z elektronicznym zapłonem, dzięki czemu do cylindra zawsze trafia dokładnie tyle paliwa, ile powinno. W rezultacie silnik oferuje moc dostępną w szerokim zakresie prędkości obrotowych i dozowaną z maksymalną precyzją. CBR250R wyposażono również w sześciostopniową przekładnię, która znacząco ułatwia użytkowanie pojazdu. Sześć przełożeń dostosowano do mocy silnika tak, by zoptymalizować przyśpieszenie, zagwarantować płynną pracę silnika oraz oszczędność paliwa.


W typowych warunkach, na jednym litrze paliwa motocykl powinien przejechać 27 kilometrów, co, po zatankowaniu 13-litrowego zbiornika, daje całkowity zasięg ponad 350 kilometrów (ok. 3,7 l/100km!). Tak niskie w tej klasie spalanie, to efekt radykalnego obniżenia masy własnej silnika. Chłodzenie cieczą zapewnia stałą temperaturę pracy, co jeszcze bardziej przyczynia się do oszczędności i niezawodności jednostki napędowej.


CBR250R na rok 2011 posiada najnowocześniejszy układ wydechowy z katalizatorem i sondą lambda, które gwarantują bardzo niski poziom emisji toksycznych spalin.

  • Combined Antilock Brake System.
  • EURO-3.
  • Honda Evolutional Catalysing.
  • Programmed Fuel Injection.